یا اباصالح ادرکنی

تقدیم به قلب نازنین حضرت ولی عصر مهدی صاحب زمان ارواحنا فداه.... آیا برای ظهور آماده ایم؟

یا اباصالح ادرکنی

تقدیم به قلب نازنین حضرت ولی عصر مهدی صاحب زمان ارواحنا فداه.... آیا برای ظهور آماده ایم؟

وظایف یک جوان در زمان غیبت حضرت امام زمان (عج الله)--- قسمت پایانی


بِـســم ربـــــــِّ المـهــدی
http://khademalhossein.com/wp-content/uploads/2015/01/faraj_Www__Shabhayetanhayi_ir_3.jpg

وظایف یک جوان در زمان غیبت حضرت امام زمان (عج الله)

همراهان مهدوی؛ در پست قبل به نه ویژگی و وظایف  پرداختیم. حال قسمت پایانی مطلب را با ما همراه باشید.

10-تحقیق و پژوهش:


تحقیق و پژوهش در شناخت ویژگیهای حضرت امام زمان یکی دیگر از وظایف شیعیان است تا متوجه شود آن که مایه رستگاری بشریت و گسترش عدالت و ریشه کن کننده ظالمان و ستمگران است کیست ؟باید جستجو کرد که او چه نقشی در حیات ما دارد. ؟آن که خداوند این جایگاه رفیع و این نقش بزرگ را به او عطا فرموده است چه کسی است؟ این جستجو و تحقیق نوعی تکلیف است که شیعه در دوران غیبت وظیفه دارد که بنا به تعهدات خویش در مسیر اهداف ولایت که همان غایت رسالت است تلاش کند. زیرا جستجو برای شناخت حضرت امام زمان (عج) به منظور تحقق همان اهداف است.


11-خدمت کردن به امام عصر (عج)


حضرت امام زمان (عج) در جهان حاکمی است عدالت گستر، برقرار کننده حکومت توحیدی با شایستگیهای ویژه که نظیر آن در جهان مشاهده نشده است. پیامبران بزرگی چون حضرت عیسی (ع) در رکاب او جهت خدمت کردن خواهند بود. حضرت امام صادق (ع) می‌فرمایند : «لو ادرکته لخدمه ایام حیاتی » (مجلسی / ج 51 ص 148)

یعنی اگر دوران او را درک می‌کردم برای همه عمر خدمت او را می‌کردم. وقتی پیامبران مشتاق خدمت کردن به او هستند وظیفة شیعیان مشخص است که باید کمر بسته در خدمت ایشان باشند. زیرا آنان که در دوران غبیت از جان و دل در خدمت افکار و اندیشه‌های امام زمان هستند قطعاً در زمان ظهور نیز شایستگی حضور در خدمت ایشان را خواهند داشت.


12-ادای حقوق:


در دعای ندبه می‌خوانیم: «واعنا علی تأدیه حقوق الیه» ما را در دای حقوق او یاری فرما. حقوقی که آن حضرت دارند حق هدایت و راهنمایی، حق امامت، مواظبت بر اطاعت از ایشان، نرنجانیدن قلب مبارکشان پاسداری از آرمانهایشان، پرداخت حقوق شرعیه که ادای این حقوق به نفع شیعیان است زیرا رعایت این حقوق دراستحکام بخشیدن به حفظ دین و ایمان شیعیان تأثیر مثبت خواهد داشت.


13-تقوا و خودسازی و ساختن دیگران:


در زمره شیعیان حضرت مهدی (عج)بودن با شعار تحقق پذیر نیست و باید انتظار کشید و در عرصه عمل و تلاش پرهیزکار و متقی بود. این تلاش با پذیرفتن مسئوولیت و بر اساس تقوا و ورع باید باشد نه به خاطر هوای نفس و مال و ثروت و مقام و جاه. حضرت امام صادق (ع) فرمودند : « من سره ان یکون من اصحاب القائم فلینتظرو لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر » (مجلسی ج 52 / ص 140)

هر کس می‌خواهد از یاران حضرت قائم باشد باید انتظار بکشد و در عین انتظار به تقوا و خوش خلقی رفتار نماید. با بی مبالاتی و عدم پرهیز از گناه و خود فراموشی عدم تزکیه نفس و باور نداشتن نمی‌توان خود را یاور همیشه حضرت دانست، شیعه امام زمان (عج) مبادی آداب است، از گناه پرهیز می‌کند هویت خود را می‌شناسد، خود را سرباز امام زمان می‌داند از جان ایثار می‌کند از وسوسه‌های شیطانی دوری می‌گزیند. در راه ارزشهای ولایت از مال و توانائیهای خود مایه می‌گذارد و اسیر فریبندگیهای دنیا نمی‌شود. شیعه امام زمان (عج) علاوه بر خود سازی به آگاه سازی دیگران می‌پردازد، دیگران را به تقوا دعوت می‌کند اهل امر به معروف و نهی از منکر است. می‌کوشد تا جامعه رااصلاح کند و دیگران را به صلاح و تقوا و تزکیه دعوت کند. رفتار او از نظر شوق و تقوا و تزکیه برای دیگران الگوست. غافلان را هدایت می‌کند، بیچارگان را دستگیر است، گناهکاران را ارشاد می‌کند و خود را مسئول می‌داند.


14- پرهیز از شک و تردید:


از حضرت امام صادق نقل شده است : «… فایاکم و اولئک و الاریتاب انفو عن انفسکم الشکوک و قد حذرتم فأحذروا من الله … » (صدر الاسلام همدانی ص 279)

پس بپرهیزید از شک ودودلی و تردید. شکها را از خود برانید و به تحقیق که شما بر حذر داشته شدید پس از خدا پرهیز کنید…. با توجه به سیطره بی اعتقادی و لا مذهبی در جوامع بشریت و وجود و توسعه مکاتب مادی گرایی و فضل فروشی عالمان غیر متعهد و تک بعدی و اظهار نظر اشخاص غیر متخصص عوامل متعدد سبب تخریب عقاید مسلمانان شده است و آنها رادچار شک و تردید می‌کند. البته اگر شک مقدمه‌ای برای تحقیق و شناخت بهتر باشد خوب است ولی اگر شک سبب پشت پا زدن به حقایق دینی باشد مخرب است. پس در صورت بروز شک باید مسأله را از علمای فاضل و آگاه و مسئوول سؤال کرد و به تحقیق و مطالعه پرداخت تا یقین حاصل شود.


نتیجه:


با توجه به تبلیغات مسموم مفرضین و مخالفان و با عنایت به وظیفه سنگین شیعیان لازم است در زمینه‌ای مختلف فعالیت‌ها با هوشیاری کامل انجام گیرد، یکی از مسائل،وظایف مسلمانان در عصر غیبت امام زمان می‌باشد. مهمترین این وظایف در درجه اول شنلخت نسبت به آن حضرت است هر چه شناخت کاملتر گردد شور و اشتیاق و ارادت و محبت شیعه آگاه نسبت به آن حضرت زیادتر می‌شود آنگاه سفارش شده است به انتظار فرج آن حضرت و آمادگی کامل داشتن که باید به تهذیب نفس پرداخت و پویند خود را با ولایت بیشتر کرد و رفتار و کردار آن امام همام را سر مشق قرار داده دائم به یاد ایشان بود که این به یاد بودن شوق و اشتیاق را زیادتر و آتش عشق و محبت به دیدار را شعله ورتر می‌سازد در نتیجه صبر، خدمت کردن را پیشه می‌سازد و حقوق ایشان را ادا می‌کند و از شک و تردید رها می‌گردد.


فهرست منابع:


1-قرآن کریم :ترجمه الهی قمشه‌ای

2- امام خمینی (ـــ) صحیفه نور مجموعه رهنمودهای امام زمان ج20

3- جعفری میرزا محمد تقی عیوز (ـــ) مکیال المکارم ج 2

4- حائری قزوینی سید مهدی (ـــ) سیمای حضرت مهدی در قرآن

5- شیخ عباس قمی ( 1380 ) مفاتیح الجنان

6- شیخ صدوق (ابن بابویه) ابو جعفر علی بن الحسین « کمال الدین، اتمام النعمه ج 2

7- شیخ مفید « کلمه الامام المهدی (عج) » / ج 2

8- صدر الاسلام همدانی « پیوند معنوی با ساحت قدس مهدوی (تکالیف الانام فی غیبه الامام)

9- طبرسی « احتجاج » ج6

10- عیاشی « تفسیر قرآن ج 1

11- کلینی، محمد بن یعقوب « اصول کافی » ج 5

12- مجلسی ملا محمد باقر « بحار الانوار » ج 3

13- مجلسی ملا محمد باقر « بحار الانوار » ج 18

14- مجلسی ملا محمد باقر « بحار الانوار »

15- النعمانی محمد بن ابراهیم « الغیبه » ج 16


ان شاالله بتوانیم اطلاعاتمان را افزایش دهیم و با عمل به وظایف خود زمینه ی ظهور مولا را هموار نماییم. و از سربازان و منتظران واقعی امام زمانمان بوده و در نهایت شهادت در رکابشان و سربلندی نصیبمان گردد.


به امید ظهور حضرت مهدی صاحب زمان عج الله... صلوات


نظرات 5 + ارسال نظر

سلام برادر بزرگوار
ممنون از حضور پر مهرت
اگر این متنهای زیبا رو ذیل مطالب سایت بگذاری بیشتر دیده میشه
کافیه روی ادامه مطلب کلیک کنی بعد در قسمت چبت نطرات اونها رو وارد کنی

سلام بزرگوار و سپاس از حضور ارزشمند و راهنمایی هایتان .موفق باشید و چشم

منتظران بدانید

اگر با آمدن آفتاب از خواب بیدار شویم

نمازمان قضاست...

«اللهم عجل لولیک الفرج»

ممنونم از حضورتون
یاعلی(ع)

سلام و سپاس فراوان . اللهم عجل لولیک الفرج

باید نوشت، عشق... که باران گرفته است
این حس ناب، خواب از انسان گرفته است
باید نوشت در مَد تصویر ماه تو
دریای درد جزر فراوان گرفته است
تنها ترین الهه ی ناز زمین! ببین
آوازهای کهنه ی مان جان گرفته است
تک بیت های بی سر و سامان انتظار
در شعرهای ناب تو سامان گرفته است
دنیا که حبس فصل زمستان غیبت ست
از جمکران نشان بهاران گرفته است
ای آیه های وحی، تو را چشم می کشند!
ای ترجمان ناب که قرآن گرفته است!
شوق عبور توست که صحرا به حرمتت
جارو به دست حالت طوفان گرفته است
ای ابتدای عشق که پایان پذیر نیست!
ای ماجرای عشق که جریان گرفته است!
با قطره های روشن باران که می رسی
باید نوشت از تو... که باران گرفته است...

****************************
فردا جمعه است
نمی آیی آقا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تعجیل در ظهور آقا صلــــــــــــوات......

مردان جنگ نبض دریا را در دست دارند و پرچم خورشید را بر دوش مردان جنگ یک آسمان ستاره نامکشوف در سینه دارند و مهتاب را در سیما ستاره های بی ادعایی هستند که بوی روشنی می دهند و عطر بهشتی را می پراکنند مردان جنگ همان سرو قامتان و نخل سیرتانند همان بیداران شب های سرد و خاموش سیاهی همان آیئنه های بی غبا و سجاده نشینان آتش و عشق .
سال هاست که جنگ پایان گرفته اما هنوز زخم هایی بر دل های پاک و ضمیر های روشن و آگاه باقی مانده است هنوز غبار عکس ها و نامه هایتان را از طاقچه دل هایمان می زدائیم و به فرصت های از دست رفته غبطه می خوریم اللهم عجل لولیک الفرج و سپاس از مطلب ارزشمندتان

خداوند، گوش ها و چشم ها را در سر قرار داده است

تا تنها سخنان و صحنه های بالا و والا را جست و جو کنیم . . .

سلام و سپاز از درج مطلب ارزشیتان

این وبلاگ مهدوی شما هم با افتخار لینک شد .

سلام و سپاس . موفق باشید ان شاالله

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.